Spennende samarbeid med Kilden og Kulturskolen!

Spennende samarbeid med Kilden og Kulturskolen!

Elisabeth Lindland fra Kilden dialog ønsket i dag velkommen til Kilden, og til Kick Off på Fargespill- Kristiansand, et prosjekt som hun skal lede. Abup var godt representert  i Multisalen. Leder av Abup, Karl Erik Karlsen har lenge hatt en drøm om å få være en del av dette fantastiske prosjektet som  så dagens lys i Bergen for 10 år siden. I november sto 80 barn mellom 8-24 år, fra 30-35 nasjonaliteter på scenen i Grieghallen, i en forestilling full av musikk og dans. Sanger fra barnas hjemland smeltes sammen med Norske folketoner og blir til en festforestilling. Nå skal Fargespill- Kristiansand settes opp, og det i Kilden. I høst var Ole Hamre foredragsholder under Livskilden. Da snakket han om Fargespill. I dag var han tilbake. Denne gangen for å veildede alle de som skal arbeide med Fargespill på Sørlandet. Les mer om Fargespill på deres  hjemmeside: Fargespill

Abup er en viktig samarbeidspartner når Kilden dialog nå satser på Fargespill- Kristiansand. Høsten 2014 skal det settes opp en pilot, mens det våren 2015 vil bli satt opp en større forestilling i konsertsalen. Målet er å ha Fargespill- Kristiansand fast på Kildens program i årene som kommer.

Vi møttes i multisalen kl 0900, og både forskere i Abup, ledelse, representant fra Abup Kultur, og behandlere var tilstede. Det var også leder av kulturskolen, Vidar Hartveit. Kulturskolen er også en viktig samarbeidspartner i dette prosjektet. Forskningsdelen i dette prosjektet blir svært viktig, og den første halvannen timen var satt av til å drøfte nettopp hvordan man kan forske på Fargespill- Kristiansand. Hva skal det forskes på, og hvem skal forske på hva? Det eksisterer ingen forskning på Fargespill den dag i dag, så dette er en fantastisk  mulighet for oss i Kristiansand. Abups rolle i prosjektet blir derfor svært viktig. Vi har forskere med lang erfaring, og ikke minst forskere som er interessert i prosjektet. Hildegunn Schuff er Phd stipendiat, og skal forske på Fargespill- Kristiansand. Det vil sannsynligvis være flere prosjekter ledet av andre forskere som går parallelt. Her er det mye det bør forskes på!: Hva gjør Fargespill med aktørene/barna som er med? Hva gjør en slik forestilling med publikum? Hva gjør en slik prosess med kunstnerne som er involvert? Hva gjør et prosjekt som Fargespill med våre holdninger til innvandrere? Diskusjonen gikk lett i multisalen i dag. Det var mye å ta tak i, og det var så mange kompetente og motiverte mennesker tilstede.  Det var også representanter fra både Slettheia skole og Tordenskjold skole tilstede. Begge disse skolene ha sagt ja til å være med i Fargespill- Kristiansand, og det er fra disse skolene at barna skal rekrutteres. Også ungdommer/barn tilknyttet Abup skal sannsynligvis delta i prosjektet. Det er også viktig med etnisk norske barn i forestillingen. Vi snakker jo om OSS, ikke DE! Det er barna og deres sanger og danstrinn fra hjemlandet som danner grunnlaget for forestillingen. En vuggesangen fra Somalia, en klappelek fra Etiopia,  og kanskje en dans fra Afghanistan. Alt dette blir sydd sammen og satt sammen til en forestilling.

UIA var representert med leder for rytmisk avdeling, Tore Bråten. Det var også KSO ( Kristiansand symfoniorkester), og Kildens maleavdelingen.

Hovedpersonene selv, de kunsteriske lederne og de som i sin tid startet Fargespill, kom for å lede resten av dagen og for snakke om hvordan de har organsiert dette i Bergen. Hva har fungert? Hva har ikke fungert? Hvilke utfordringer kan vi vente oss? Det var Sissel Saue, Ole Hamre og daglig leder Kjersti Berge.

Når Ole Hamre snakker om Fargespill, så presiserer han at dette er et kunstprosjekt, ikke et sosialt prosjekt. Hva er egentlig forskjellen? Jo, i et kunstprosjekt spør vi: Hva har du? I et sosialt prosjekt spør vi: hva mangler du?

Alle barna/ungdommene som er med i Fargespill blir sett på som en ressurs, ikke på noen som mangler noe. «Blir man definert som en ressurs, så blir man en ressurs. Det er så enkelt», sier Ole Hamre. » Vi kaller dette en gaveutveksling, og noe av essensen i en gaveutveksling er det å få lov til å gi. Det viktigste er ikke å få!», sier han.

Og hva er det egentlig som får Fargespill til å fungere? Ja, for Fargespill ble spilt for fulle hus under festspillene i Bergen i mai 2013. Publikum kommer ikke fordi de syns synd på barna, de kommer fordi de vil se en fantastisk forestillingen. Mye av grunnen til at dette fungerer er at her treffer du mennesker som står frem uten forbehold. Det er ærlig kommunikasjon. Alle mennesker har en historie som bare de kan fortelle. Dette treffer oss i hjertet!

Fargespill er en forestilling med en profesjonell ramme, og det stilles krav til aktørene. Fargespill er ikke for alle. I utgangspunktet kan alle være med, men barn med adferd som ødelegger for de andre kan ikke være med. Det er umulig å lage en slik forestilling dersom det ikke stilles krav. Det er viktig å ha forståelse for at disse barna står i  mye, men de som er her skal  virkelig ville det.

Hvordan skal vi få  barna til å bli trygge? Noen av barna kan ikke norsk. Hvordan løses det? Hvordan skal vi få hentet ut materiale? Hvordan sette dette sammen til en forestilling? Hva med forskningen?

Vi har mye å se frem til!

Følg med på abup.no for oppdatering på Fargespill Kristiansand!

 

Karin Moe Hennie, konsulent i stab

Relaterte innlegg