Bokanmeldelse av «Innbytterpuls» av Tallak Christensen

Bokanmeldelse av «Innbytterpuls» av Tallak Christensen – 2016 – Kr.sand: abup Forlag.

Boken «Innbyttepuls» er forfatter Tallak Christensens andre bok. Han debuterte i 2008 med boken «Kampen er avlyst – om fotball og depresjon» på Portal forlag. Allerede i sin første bok tilkjennegir Christensen sin livslange kjærlighet til fotballen.

Jeg mottar bok nummer 2 av Christensen bare en uke eller to etter at det er klart at IK Start rykker ned fra eliteserien til nivå 2. I forordet skriver forfatteren: «Det blir muligens feil å bruke ordet kjærlighet om et fotballag, men jeg er temmelig nær i mitt forhold til IK Start». Litt senere sammen sted skriver han: «Kan vi si at denne boken er et utspill fra meg om at jeg atter igjen kan forenes med min favorittklubb – et slags fredstilbud – så har den i hvert fall en funksjon?». Jeg er ganske sikker på at man kan snakke om kjærlighet til et fotballag. Gitt at vi snakker om ulike former for eller av kjærlighet. Det finnes så mange slags former for kjærlighet. Jeg leser denne boken som en strålende illustrasjon på nettopp det; ulike former for kjærlighet og som finner sine ulike uttrykk i og gjennom hele boken; i form av kameratskap, solidaritet, tillit, samhold og om å holde ut. Hallvard, en av bokens hovedpersoner, uttrykker det slik i bokens avslutning for å oppmuntre sin lagkamerater: »Hvis vi alle pisser i den samme potta, hvis vi alle spiller som vi er kamerater, eller enda bedre, hvis vi alle spiller som vi er brødre, kan vi – helt uavhengig av det som skjer på banen – aldri tape». Appellen fra Hallvard, vennskapet som utvikler seg mellom Hallvard og den 18 år yngre Mattias, minnene om Hallvards døde kamerat Kristian og alle andre som stiller opp og hjelper Hallvard i hans come back i livet – er alle vakre, sannferdige og berørende beskrivelser av ulike former for kjærlighet mellom mennesker, til mennesker og til et fotballag. Når jeg skriver dette kommer jeg til å tenke på et utsagn fra den legendariske manageren i Liverpool Bill Shankly som i 1981 sa: ” Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that”. Case closed.

Jeg leser også boken som en kritikk, eller kanskje mer en avgjørende påminnelse om hva fotball handler om – hvorfor jenter og gutter over hele verden spiller dette lagspillet, hvorfor vi går på kamper, hvorfor vi sier at vi elsker alt rundt og med fotball. Fordi det lever sitt eget liv – det er totalt uforutsigbart – som livet selv. De små lagene kan slå de store – det er håp for underdogsen! De som ikke er de beste – kan bli de beste! Og; alt det som foregår på banen er uforutsigbart og henger sammen med alt rundt. Hallvard sier det best: «Etter det jeg vet ikke hvor mange trenere og managere jeg har hatt, men de har en ting felles: De tror at hvis spillerne gjør som de sier, så vil laget vinne. Det har jeg aldri trodd på. Alle kamper lever sitt eget liv». Det er her kjærligheten til klubben kommer inn – i denne sammenheng IK Start – spillere kan komme og gå. De kan hete Frank, Steinar, Jan Halvor, Sten Glenn eller David og spille for flere klubber. Vi supportere viser vår kjærlighet til klubben – ikke spillerne. En klubb er ikke direktørene, manageren, treneren eller spillerne. De er betalt for å være der – altfor mye!!! Det er ikke VIP-plassene. Det lyden av stemmer, lidenskapen som finner sine uttrykk, stoltheten over laget ditt i din by. Det er den lille jenten som holder i sin mors hånd med åpen munn og vidåpne øyne på vei opp til plassene sine, og uten å forstå det da – opplever for første gang kjærligheten til det som skal bli klubben i hennes hjerte. Alt dette har Tallak Christensen skrevet om i boken «Innbytterpuls» – fylt av og med kjærlighet til spillet fotball, kameratskap, samhold og til IK Start.

Jeg har bare en oppfordring til alle som måtte lese dette: gå og kjøp boken, les den og la deg berøre av de ulike formene for kjærlighet som beskrives i boken. Om du elsker fotball så kan du lese den – om du ikke gjør det – la deg forføre!

Bengt – Ekte lidenskap har et navn – SK Brann! – Karlsson.

Relaterte innlegg
Legg igjen en kommentar