Månedens tema: Lek er liv – er livet en lek?

Månedens tema: Lek er liv – er livet en lek?

Av Karl Erik Karlsen

«Vi lekte og lekte og lekte, – det var et under at vi ikke lekte oss i hjel!» Astrid Lindgren har flere ganger kommet med dette sitatet fra sin egen barndom. Grunnlaget for hennes rike litteratur for barn, ungdom og voksne mener hun selv lå i en lykkelig barndom hvor leken var grensesprengende og fri blant barna på Näs i Vimmerby hvor hun vokste opp med sine tre søsken.

Nyere forskning har vist at lek ikke bare er «noe barnslig tull», men ekstremt viktig både for barna der og da, men også for at de skal bli senere gangs mennesker. Det vil si voksne som har fantasi, plastisitet, forestillingsevne, empati og løsningsorientering.

Psykologspesialist Heine Steinkopf viser til ny hjerneforskning hvor dette illustreres glimrende med høyre hjernehalvdels aktivering opp mot den analytiske, strenge, dømmende venstre hjernehalvdel.

Psykologspesialist Nils Eide-Midtsand viser i sin siste bok «Boltrelek og lekeslåssing» hvordan spesielt gutter også bruker fysisk utfoldelse og lekeslåssing som helt nødvendige elementer i følelses- og hjernemodning. Alt dette viser at vi må ta lek mer på alvor, at den vestlige verdens skolesystem, spesielt i småskolealder, er for opptatt av å stimulere den analytiske, stillesittende, kritiske del av hjernen på bekostning av det man kan kalle den mer kreative høyre hjernehalvdel.

Kjære Abup-venner. Vi vil med følgende uttalelse fra vår store «guru» Astrid Lindgren oppfordre til uhemmet lek for barn og voksne: «Jeg skulle ønske dagens barn lekte mer enn de gjør, for den som leker som liten får en rikdom inni seg som man kan øse av hele livet. Man bygger opp en varm, hyggelig verden inni seg. En verden som gir styrke om livet blir vanskelig. Et sted man kan ty til i motgang og sorg».

 

Relaterte innlegg
Legg igjen en kommentar